دسته‌بندی نشده

انتخاب کفش ایمنی مناسب جوشکاری

کفش مناسب جوشکاری

یکی از اصلی‌ترین الزامات برای افرادی که به صورت مستقیم و یا حتی غیر مستقیم در معرض جرقه‌های جوشکاری هستند خرید کفش ایمنی مناسب جوشکاری می‌باشد. این امر به محافظت از کارگران و حتی مهندسین در برابر جرقه و حرارت میپردازد؛ و در این صورت در زمان عبور این افراد در نواحی جوشکاری خطر و مشکلی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد. در ادامه قصد داریم شما را با بهترین کفش ایمنی مناسب جوشکاری آشنا کنیم.

برای جوشکاری از چه کفش ایمنی استفاده کنیم

امروزه افراد در هنگام انجام جوشکاری از الزامات استفاده از دستکش مخصوص جوشکاری و استفاده از عینک‌های مناسب آگاه هستند، اما بسیاری از افراد اهمیت پوشیدن کفش ایمنی مناسب جوشکاری را نمی‌دانند! هنگامی که شما مشغول جوشکاری فلزات هستید تنها چشمان و دستان شما در معرض این حرارت و جرقه قرار نگرفته است؛ بلکه پاهایتان نیز می‌تواند دچار آسیب‌هایی اعم از سقوط تکه‌های جوش، ریزش مواد مذاب و یا حتی حرارت بالا قرار گیرد. همین امر نیز باعث شده است که بسیاری از افراد برای محافظت از سلامتی پاهای خود به سراغ خرید کفش ایمنی مناسب جوشکاری بروند.

برای آن که بدانید از چه نوع کفش ایمنی برای جوشکاری استفاده کنید در هنگام خرید کفش مناسب موارد زیر را در نظر داشته باشید تا بهترین را انتخاب کنید:

  • چرم مرغوب

یکی از اصلی‌ترین مواردی که کفش ایمنی مناسب جوشکاری باید داشته باشد استفاده از چرم مرغوب در آن است. به این نکته توجه داشته باشید تمامی کفش‌های ایمنی مخصوص جوشکاری از جنس چرم تولید شده‌اند؛ زیرا این ماده یکی از مقاوم‌ترین ماده‌ها در برابر حرارت مستقیم می‌باشد.

  • سرپنجه‌های فولادی

از دیگر مشخصاتی که شما در هنگام خرید کفش ایمنی مناسب جوشکاری باید در نظر داشته باشید سرپنجه‌های فولادی کفش می‌باشد. این امر باعث می‌شود که کفش در برابر هر نوع پرش براده‌های داغ مقاومت نشان داشته باشد. علاوه بر این موضوع سرپنجه‌های فولادی از بروز آسیب در اثر سقوط اشیای تیز از پاها حافظت می‌کنند.

  • زیره ضد لغزش

زیره‌هایی که برای کفش ایمنی مناسب جوشکاری مورد استفاده قرار گرفته است باید ضخامت بالایی داشته باشد تا در برابر لغزش مقاومت بالایی نشان دهد. علاوه بر این موضوع زیره با ضخامت زیاد در برابر حرارت مستقیم استحکام خود را نگه داشته و تغییر شغل نخواهد داد.

 

کفش مناسب جوشکاری مرغوب

 

مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب کفش ایمنی مناسب جوشکاری

کفش ایمنی مناسب جوشکاری باید ویژگی‌های منحصر به فردی داشته باشد تا به عنوان کفش مخصوص جوشکاری مورد استفاده قرار گیرد. برخی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که شما در انتخاب کفش‌های ایمنی جوشکاری باید در نظر داشته باشید به شرح زیر هستند:

  • مقاومت در برابر حرارت

کفش ایمنی مناسب جوشکاری باید از بهترین متریال در بالاترین کیفیت استفاده شده باشد. این امر تنها باعث می‌شود که کفش در برابر حرارت بالا و جرقه‌های پرتابی جوشکاری و یا حتی تماس با قطعات داغ از خود مقاومت بالایی نشان دهد.

  • سرپنجه محکم و مقاوم

کفش‌های مناسب برای جوشکاری معمولاً دارای سرپنجه‌های فولادی و یا کامپوزیتی هستند. این امر باعث می‌شود که کفش از انگشتان و رویه پاها به بهترین شکل محافظت کند.

  • محافظت از کل پا

کفش ایمنی مناسب جوشکاری باید به گونه‌ای طراحی شود که به صورت کامل از پاها محافظت کند.

  • کفی عایق الکتریسیته و ضد لغزش

زیره کفش باید از جنس کامپوزیت باشد تا در برابر جریان الکتریکی از خود مقاومت نشان دهد. علاوه بر این موضوع کفی کفش‌های مخصوص جوشکاری ساق بلند و ساق کوتاه باید ضد لغزش طراحی شده باشند. این امر کار در محیط‌هایی که مواد روان کننده، آب و دیگر مایعات وجود دارد را تضمین می‌کند.

  • طراحی استاندارد

کفش ایمنی مناسب جوشکاری باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که کاربر بتواند از آن در طولانی مدت استفاده کند و دچار ناراحتی در قسمت پاهای خود نشود.

 

کفش ایمنی مناسب

 

استانداردهای لازم برای کفش مناسب جوشکاری

امروزه شما می‌توانید کفش مناسب جوشکاری را در انواع بسیار متنوعی خریداری کنید. تنوع بسیار بالای این کفش‌ها باعث شده است که افراد در هنگام خرید کفش‌های مناسب برای جوشکاری نکات متنوع را در نظر داشته باشند و استانداردهای لازمه بهترین کفش جوشکاری را در هنگام خرید در نظر بگیرند. در نظر داشتن استانداردهای لازمه تنها باعث ایجاد رضایت در خرید می‌شود! برخی از اصلی‌ترین استانداردهایی که کفش مناسب جوشکاری به شرح زیر می‌باشد:

  • جنس کفش مناسب جوشکاری

یکی از اصلی‌ترین استانداردهای کفش مناسب جوشکاری مقاومت در برابر جرقه‌های آتش و حرارت می‌باشد. جنس مناسب برای این دسته از کفش‌ها معمولاً از جیر، چرم‌های مرغوب طبیعی و یا مواد مصنوعی مقاومت در برابر حرارت اعم از کوردورا، پلی بورتان، نئوپرن و PVC است.

به این نکته توجه داشته باشید رویه و حتی کفی کفش نیز باید از جنس مرغوب تولید شده باشد، یکی از بهترین جنس‌ها برای این قسمت‌های کفش TPU خواهد بود؛ این ماده یکی از بهترین مواد مقاومت در برابر سایش و لغزش خواهد بود و برای فعالیت در کارگاه‌های جوشکاری بهترین خواهد بود.

  • در نظر گرفتن سایز و راحتی

در هنگام خرید کفش ایمنی مناسب جوشکاری حتماً راحت بودن کفش در داخل پا را در نظر داشته باشید. راحت بودن پا به طراحی کفش و سایز آن بستگی خواهد داشت. سایز کفش مورد نظر باید حتماً اندازه پا خریداری شود و به هیچ عنوان کفش در پا نباید تنگ و یا گشاد باشد. کفش ایمنی مناسب جوشکاری استاندارد باید ارگونومیک با کفی طبی طراحی شده باشد.

  • ایمنی بالا یکی از اصلی‌ترین استانداردهای کفش ایمنی مناسب جوشکاری

ایمنی بالای کفش تأثیر مستقیمی بر روی محافظت از پاهای شما خواهد داشت! کفش ایمنی مناسب جوشکاری استاندارد باید حتماً از کیفیت بالایی برخوردار باشد و دارای سرپنجه‌های فولادی باشد تا در برابر سقوط هر نوع اشیا از پا محافظت کند.

علاوه بر این موضوع بهترین کفش جوشکاری باید در برابر حرارت، جریان الکتریکی و شعله‌های آتش از خود مقاومت بالایی نشان دهند. در حقیقت کفش‌های جوشکاری نوعی کفش نسوز به شمار می‌روند.

  • انتخاب بهترین مدل کفش؛ ساق بلند یا ساق کوتاه؟

همان طور که رد بالاتر نیز به این نکته اشاره کردیم کفش‌های ایمنی مناسب جوشکاری در مدل‌های متنوع اعم از ساق بلند و ساق کوتاه طراحی می‌شوند. علاوه بر این موضوع این کفش‌ها در انواع کفش ایمنی جوشکاری بندی و بدون بندی نیز طراحی شده‌اند.

مدل بدون بند این کفش‌ها معمولاً راحتی بیشتری را به همراه دارند، اما البته هنگام خرید کفش جوشکاری کاربر باید به نوع فعالیت خود، سلیقه و ترجیحات خود را در نظر داشته باشید تا بهترین را خریداری کند.

یکی از مهم‌ترین تجهیزات در هنگام جوشکاری استفاده از کفش ایمنی مناسب جوشکاری می‌باشد، زیرا شما در هنگام جوشکاری نمی‌تواند از کفش‌های عادی و معمولی استفاده کنید. بهترین کفش برای فعالیت جوشکاری دارای ویژگی‌ها و استانداردهای خاصی خواهد بود که با پوشیدن آن‌ها کاربرد می‌تواند از پاهای خود در برابر براده‌های داغ آهن، پرتاب اشیا بر روی پا و دیگر خطرات احتمالی محافظت کند.

شما همچنین میتوانید سایر لوازم ایمنی مورد نیاز خود را از سایت مستر ایمنی تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *