دسته‌بندی نشده

نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی

نحوه جمع کردن شلنگ آتش نشانی

یکی از اصلی‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای خاموش کردن آتش استفاده از شیلنگ آتش نشانی می‌باشد که بدون شک تمامی ما آن را در دستان آتش نشانان دیده‌ایم. در هنگام مقابله با آتش سوزی علاوه بر آن که باید تمامی نکات ایمنی لازمه را از وقوع این حادثه در نظر داشته باشیم، بلکه باید تمامی تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با آن را نیز فراهم کنیم.

امروزه بسیاری از افراد خرید کپسول آتش نشانی برای منزل و یا وسیله نقلیه را لازم می‌دانند، این در حالی است که برای ساختمان‌های تجاری، کارخانه صنعتی و حتی کارگاه‌های کوچک که دارای کالاهای فراوان آتش زا و حتی غیر آتش زا هستند تنها خرید کپسول آتش ‌نشانی کافی نخواهد بود! بلکه برای مقابله با آتش نیازمند به جعبه آتش نشانی هستید که حاوی شیلنگ آتش نشانی و پمپ آب می‌باشد. در ادامه شما را با نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی بیشتر آشنا خواهیم کرد.

 

چگونه از شیلنگ آتش نشانی استفاده کنیم

بدون شک تمامی ما می‌دانیم که حتی اگر افراد بهترین نوع تجهیزات آتشنشانی را خریداری کنند؛ اما نحوه استفاده از آن را ندانند بدون شک نمی‌توانند بهترین کارایی و عملکرد مفید را در برابر آتش داشته باشند. در نتیجه شما بعد از خرید تجهیزات آتش نشانی باید از چگونگی استفاده از آن آگاه باشید. به صورت کلی نحوه استفاده از شیلنگ آتش نشانی که در جعبه آتش نشانی قرار گرفته است به شرح زیر می‌باشد:

  • در مرحله اول باید درب جعبه آتش نشانی را باز کنید و قرقره شیلنگ را با زاویه 90 درجه به بیرون بکشید.
  • بعد از باز کردن قرقره از داخل جعبه باید شیلنگ را به صورت کامل از روی قرقره باز کنید
  • سر شیلنگی که دارای کوپله است را باید به یک شیر فلکه فشار قوی متصل کنید و سر دیگر را با استفاده از تبدیل به نازل آتشن شانی وصل کنید.
  • در هنگام استفاده از این ابزار شما باید نازل را در حالت فوک و یا پاشیدن تیز با توجه به نیاز خود تنظیم کنید و شروع به گرفتن به سمت آتش کنید.

 

خاموش کردن اتش

آموزش اتصال شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ

یکی از اصلی‌ترین نکاتی که شما در نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی باید در نظر داشته باشید اتصال شیلنگ به کوپلینگ می‌باشد. حال ممکن است با سؤالاتی نظیر کوپلینگ چیست؟ کاربرد کوپلینگ در شیلنگ آتش نشانی چیست؟ پاسخ به این سؤالات بسیار راحت است؛ زیرا کوپلینگ یک قطعه آلومینیومی بوده که نقش آن اتصال دو قطعه شیلنگ به یکدیگر و یا اتصال شیلنگ آتش نشانی به نازل آب می‌باشد.

به زبان ساده‌تر کوپلینگ یک تبدیل آلومینیومی به شمار می‌رود که آب و مواد خاموش کننده در یک سر آن و در سر دیگر آن شیلنگ آتش نشانی قرار گرفته است. به این نکته توجه داشته باشید در زمانی که طول شیلنگ کوتاه باشد به راحتی می‌توان با استفاده از کوپلینگ دو شیلنگ را به یکدیگر متصل کنید. نحوه نصب نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ به شرح زیر می‌باشد:

  • نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ به کمک بست های معمولی

این دسته از بست‌ها از جنس استیل و یا برنج هستند که البته با توجه به نیاز نوع پلاستیکی و آهنی آن نیز در بازار موجود می‌باشد. به این نکته توجه داشته باشید در بست‌های معمولی یک پیچ بر روی آن وجود دارد که برای محکم کردن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بست دقیقاً مشابه همان بست‌هایی است که در خانه‌ها بر روی شیلنگ‌های گاز و بخاری استفاده شده است.

از بست‌های معمولی در ابعاد بسیار بزرگ‌تر و بسیار محکم‌تر برای محکم کردن اتصال‌های شیلنگ‌های آتشفشانی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است استفاده از این روش به هیچ عنوان استاندارد نبوده و امکان شکستگی و بروز خطرات متنوع در حین عملیات در پی دارد. علاوه بر این موضوع این بست‌ها به‌مرورزمان می‌توانند به بافت شیلنگ آتش فشانی آسیب‌های جدی ای وارد کنند و باعث بروز پارگی و پوسیدگی شود.

  • استفاده از سیم پیچی کردن محل اتصال

از دیگر روش‌های نصب کوپلینگ استفاده از سیم پیچ می‌باشد. سیم‌های به کار برده شده در این ابزار معمولاً گالوانیزه و در ضخامت‌های 1.4، 1.6 و… بر حسب میلی متر طراحی شده‌اند. در مناطقی که دارای آب و هوای مرطوب می‌باشد به دلیل احتمال بالای زنگ زدگی باید از سیم‌های استیل ضد زنگ برای نصب نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی به کوپلینگ استفاده کرد.

به این نکته توجه داشته باشید عملیات سیم پیچ کردن باید با استفاده از دستگاه‌های به خصوصی با دقت و وسواس بسیار بالا صورت گیرد. این نوع از دستگاه‌ها امروزه در دو نوع دستی و برقی موجود شده است که توانایی سیم پیچی کردن کوپلینگ به شیلنگ آتشفشانی را دارند.

  • استفاده از بست مخصوص

از دیگر روش‌هایی که می‌توان اتصال شیلنگ آتش نشانی را به کوپلینگ متصل کرد استفاده از بست‌های تخصصی کوپلینگ می‌باشد. این دسته از بست‌ها به منظور آب بندی محل اتصال کوپلینگ به شلنگ آتش فشانی استفاده می‌شود. لازم به ذکر است این بست علاوه بر آب بندی مستحکم هیچ آسیبی به بافت شلنگ وارد نخواهد کرد.

 

اطفا حریق

 

روش جمع کردن شلنگ آتش نشانی

با آموزش نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی شما باید به خوبی از جمع کردن شلنگ آتشفشانی نیز آگاه باشید تا بدون بروز هر گونه آسیبی شلنگ را جمع آوری کنید. روش‌های جمع کردن شلنگ آتشفشانی به شرح زیر می‌باشد:

  • روش توپی یک لا

در صورتی که شما قصد جمع کردن شیلنگ آتش فشانی برای مدت طولانی مدت دارید و قصد دارید آن را در مکان‌هایی مانند انبار و… نگهداری کنید روش توپی یک لا بهترین گزینه به شمار می‌رود.

  • روش توپی دولا

برای جمع آوری شیلنگ آتش فشانی و نگهداری از آن در خودروهای آتشفشانی و استفاده در مواقع معمولی استفاده از روش توپی دولا پیشنهاد می‌شود.

  • روش سری

برای جمع آوری شلنگ آتش فشانی و استفاده از آن در راه پله‌های ساختمان‌ها و… استفاده از روش سری مناسب خواهد بود.

  • روش زیگزاگ

بعد از اتمام عملیات شیلنگ‌های کثیف با استفاده از روش زیگزاگ جمع آوری می‌شوند و به ایستگاه آتشفشانی انتقال داده می‌شوند. علاوه بر این موضوع جمع آوری شیلنگ در منطقه‌هایی که دارای پستی و بلندی هستند از این روش استفاده می‌کنند.

نکات مهم هنگام استفاده و اتصال شیلنگ آتش نشانی

در هنگام استفاده و در هنگام نصب شیلنگ آتش فشانی باید نکات متنوعی را در نظر داشته باشید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • شیلنگ آتش فشانی را به تدریج باز کنید

این امر تنها باعث می‌شود تا فشار به تدریج به شیلنگ وارد شود و از بروز آسیب‌های جدی جلوگیری می‌کند. در صورتی که شما با اعمال فشار زیاد ناگهانی شیلنگ را باز کنید می‌توانید آسیب جبران ناپذیری به آن وارد کنید.

  • اطمینان حاصل کنید که شیلنگ پیچ و تاب ندارد

در هنگام اتصال و یا حتی در هنگام استفاده از شیلنگ اطمینان حاصل کنید که شیلنگ بدون هیچ پیچ و تابی باشد و روی هم جمع نشده باشد. در این صورت تنها انتقال آب با مشکلات جدی ای روبه‌رو می‌شود.

  • از برخورد شیلنگ با اشیا خودداری کنید

بهتر است شیلنگ آتش فشانی با هیچ جسم تیز و برنده، سطح سایشی برخورد نداشته باشد و به هیچ عنوان ضربه‌ای به آن وارد نشود.

  • کشیدن شیلنگ بر روی زمین

در صورتی که شما مجبور به کشیدن شیلنگ بر روی زمین هستید، بهتر است قسمت صاف و پهن شیلنگ را بر روی زمین بکشید. این امر باعث می‌شود که سایش در سطح بزرگ‌تر شیلنگ انجام شود و آسیب کمتری به آن وارد شود.

  • توجه به فشار قابل تحمل

در هنگام استفاده از شیلنگ باید ماکسیمم فشار قابل تحمل را در نظر داشته باشید. به هیچ عنوان فشار بیشتری به آن وارد نکنید، زیرا تنها باعث ترکیدن شلنگ آتشفشانی خواهد شد.

  • تخیله شیلنگ

بعد از اتمام روند عملیات حتماً آب‌های باقی مانده در شیلنگ را تخلیه کنید. از خشک بودن شیلنگ اطمینان حاصل کنید، زیرا خیس بودن شیلنگ و باقی ماندن آب در آن تنها باعث بروز پوسیدگی می‌شود.

یکی از خطرناک‌ترین حادثه‌هایی که ممکن است برای تمامی افراد اتفاق بیفتد آتش سوزی می‌باشد؛ برای جلوگیری از بروز این حادثه همیشه باید آماده بود تا در زمان شروع حادثه بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن آتش را مهار کرد. در صورتی که شما بتوانید به درستی از تجهیزات آتش فشانی استفاده کنید می‌توانید به خوبی از گسترش آتش جلوگیری کنید. در این مقاله سعی شد تا شما را با نحوه اتصال شیلنگ آتش نشانی بیشتر آشنا کنیم تا در صورت بروز آتش بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن از خود واکنش نشان دهید.

شما میتوانید انواع محصولات آتش نشانی را از سایت مستر ایمنی برسی و خرید نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *